catrinstromberg

Efter många påtryckningar om att jag ska blogg nu så har jag äntligen gjort de... Inte den mest påhittiga när de gäller att knåpa ihop blogg tror jag,men jag ger de ett försök. Tjingeling

Härliga sol

Publicerad 2012-05-23 13:40:08 i Allmänt,

Det är så underbart att vakna upp och se att det är sol ute. Man blir pigg nästan direkt av sånt väder. Glad :)
Även om man är dödens trött när larmet ringer 6.30 så när man väl stiger upp å solen skiner så vaknar man till på en gång.

Jag har hunnit med att stapla resten av vedhelvetet! Nu är det bara ett lass kvar i vedkärran men va faaan jag når inte upp och stapla det sista. *Tjurar ihop*

 

Jag har tagit en välbehövlig paus men ska sen ut och rensa i buskar o sånt.
Intagit goood lunch. Lchf givetvis. Jag gjorde igår torsk i ugnen,bara salta o pepprade. In i ugnen kanske 10 minuter. Tog ut den och bredde på en creme fraiche blandning på. .Hade i majonäs och purjolök. Salt å peppar. Sen in i ugnen givetvis ett tag till,det hade jag ju glömt skriva..kanske 20 minuter till eller tills såsen fått fin färg.. Enkelt. Det ska vara enkelt. Till det så kokade jag blomkål mjukt,sen tog jag stavmixern och gjorde blomkålspire/mos av det..hade i lite creme fraiche o smör. Brukar ha grädde men de fanns inte hemma. Såååå gott. Airams blogg har bra förslag på blomkålsmos ...ja och en massa annan mat!

Frukosten bestod av omelett. Enkelt där med. Jag hade ju som sagt inge grädde hemma så jag vispade ihop 2 ägg med vatten...fräste på lite hackad rökt skinka o purjo,sen i med äggen. Till detta hade jag creme fraiche/majonäs blandningen. Omelett är en favvo som frukost. Går att göra på så många sätt. Ibland sätter jag ost också på den och viker ihop..mums..eller varför inte några bitar brieost på...Släng i det som är gott så har man en mkt varierande omelett.

Som sagt,det ska vara enkelt. Jag har ju varit med ett tag nu när det gälelr lchf så jag vet ungefär hur mkt jag ska ha på min tallrik. Jag säger det igen...även fast man äter enligt lchf så kan man itne vräka i sig. Tänk på portionerna. Och det totala intaget under en hel dag. Man kan inte äta massa vispad grädde o hallon..eller äta hur stora portioner som helst...eller överdriva alla fettiga såser..bara för att det heter lchf...tänk på det. Vet många jag känner som inte gått ner men då har jag hört hur dom har ätit och det har varit fel..jag äter fortfarande max 125 g proteiner till exempel..man behöver inte äta det dubbla..visst man ska äta tills man är mätt,men jag blir jätte mätt på 125 g proteiner,sallad till o sås..Just nu är jag rätt hårt. Äter nu bara det som är max 5 g kolhydrater per 100 g. Så det är det som gäller nu istället för att räkna intaget i matdagboken. Det är jätte bra till en början,tills man lär sig hur man ska äta. Men jag tyckte det var jobbigt. Jag äter nu också bara dom "tillåtna" grönisarna i början...gröna grönsaker helt enkelt...och vitkål o blomkål då :)  dom som har minst kolisar i sig...jo jag vet,man kan äta tomater,morötter osv...men jag kör den hårda varianten nu till att börja med...sen kommer jag visst ha tomater ,morötter o sånt till maten. Jag kommer baka lchfbröd. Men just nu vill jag vara utan sånt.

Jag var strikt då jag började med detta o räknade mitt intag på matdagboken o gick ner 7 kilo på 6 veckor...så jag vet ju att detta funkar men nu utan att räkna blir spännande...men jag tror de kommer bli bra.
Jag vet att jag blir pigg av denna livsstilen som jag kallar det. Och mår så mkt bättre. På många sätt.

Middag idag vete tusan än så länge. Hade varit gott med heta räkor...fräsa ihop paprika,purjolök o vitkål. I med grädde o kryddor. Puttra ihop. Steka på räkorna snabbt o sen i med dom i grädd/grönsaksgeggan. Rör om. Till det kan man ha blomkålsris Mums...blomkålsriset kan man piffa upp med olika saker också efter det är klart,blanda i hackad rödlök tex..gott gott...ja bara använd fantasin :) man får ju äta sååå mkt gott så det finns inget man saknar.

Här en dag hade jag inga grönsaker i kylen och hade grillad kyckling jag skulle äta. Kollade i frysen. Hmmm broccoli...vad tråkigt att äta kokad broccoli...nå jag tog fram den o kokade den en lite stund och sen satte jag den i en smörad ugnsform,lite flingsalt på,på med ett ägg jag vispat upp med vatten. Hyvlade ost över och in i ugnen tills osten fått fin färg. Hur gott som helst ju. Bättre än den vanliga kokade broccolin. Sås gjorde jag av creme fraiche o lite majjo. EN pressad vitlök i...slurp

Har ni frågor på olika förslag till måltider så tveka inte att fråga. jag märker att jag blir mer och mer säker på detta med lchf o får olika ideer hela tiden. :)

Återkommer med vad jag hittar på för middag.
Vet ni vad som är så gott när man blir kanske småhungrig på kvällen eller mer sugen som jag då när jag tyvärr har en ful ovana att äta på kvällen. Jo som alla andra skriver om...skinkrullar,ostrullar,salamirullar....jag tar ibland en hyvlad ostbit,på med skinka,och lite purjolök o gurka,rullar ihop...hur gott som helst och krispigt...har man ätit dåligt under dagen o tror man fått i sig för lite fett så brukar jag bre på majjo eller creme fraiche på osten o sen på med skinka o annat. Eller blanda till en liten mängd creme fraiche,hackad purjo,hackad skinka,lite vitlökspulver och ha till dina rullar :)

Nej nu ska jag iväg och hämta barnet från skolan. Vi väntar på samtal från doktorn då hon inte blivit så mkt bättre av kåvepeninet sen förra onsdagen...fortfarande röd och svullen. Trött och hängig.

Ha en fortsatt bra dag

Nu har jag hittat vad jag ska göra till middag. Strimla fläskfile,bryna på det tillsammans med purjolök och kryddor. I med lite viltfond och vatten så får det eftersteka ett tag. Sen i med Creme fraiche i skyn så får man en finfin sås. Tror jag tar nån enkel sallad till det,isbergssallad och gurka. Återkommer med foto :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catrin

Jag är jag och ingenting annat.Vill så mycket i mitt liv men det finns alltid spärrar till de.Vill prova på massor och hoppas få den möjligheten också.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela