catrinstromberg

Efter många påtryckningar om att jag ska blogg nu så har jag äntligen gjort de... Inte den mest påhittiga när de gäller att knåpa ihop blogg tror jag,men jag ger de ett försök. Tjingeling

Sega lördag

Publicerad 2010-03-27 15:41:34 i Allmänt,

Jag är för trött för att jobba idag men jag har snart avverkat dagen,bara 1 timma kvar nu och sen efter det är jag bjuden på go midda.Grekisk pytt!!!  Aaahhh att de är gott.

Igår var jag på en av mina vänners 30-års kalas,sååå kul de var,har inte träffat henne på gud vet när och jag vet inte varför de tar så lång tid innan jag kommer mig för å träffa nån överhuvuttaget men de blir bara inte och nu  inser jag ju vad jag saknar att umgås...måste bli bättre på de.Men i alla fall var de hur trevligt som helst.

Vi åt tacos och sen blev de massa roligt prat och skratt.Sen hade vi nå hudtema med Aloe Vera produkter,verkar super faktiskt,jag köpte nya ansiktsprodukter som jag nu ivrigt ska prova använda.

Så i alla fall,blir hem dirr efter jobbet och kasta in hunden,ge han mat och sen iväg till matlagerskan och ita föda och sen får man se vad resten av kvällen bjuder på...

Här får ni receptet på Grekisk pyttipanna

 Grekisk pyttipanna
8 port

Marinad
3 fläskfiléer
3 dl matolja
2 msk soja
4 tsk sambal oelek
4 vitlöksklyftor
Ingefära
Salt
Peppar

Till formen
2 kg potatis
2 tsk flingsalt
2 röda paprikor
1 rödlök (stor alt. 2 små)
5 tomater
300 g fetaost

Vitlökssås
5 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
2-3 vitlöksklyftor
1/2 lime (saften)
1 tsk grekisk salladskrydda (eller annan örtkrydda)

Putsa filéerna och skär köttet i 1 cm tjocka skivor. Rör ihop marinaden och lägg i fläskfilén. Marinera i minst 6 timmar eller helst över natten.

Rör ihop crème fraiche och majonnäs, riv eller pressa i vitlök, limesaft och örtkrydda. Ställ kallt till servering.

Skala och klyfta potatisen. Lägg potatisen i en långpanna eller stor ugnsform. Häll över lite av marinaden, blanda runt. Gratinera i 225 grader, 20 minuter.

Skär paprika i mindre bitar, rödlök i klyftor och tomaterna i skivor.

Ta ut potatisen, strö över flingsalt och rör om i formen. Lägg köttet ovanpå potatisen, sedan paprikan och rödöken. Häll över resten av marinaden. Gratinera i 10 minuter till.

Lägg på tomater och fetaosttärningar. Gratinera tills potatisen är klar, ca 30 minuter till.

Servera med en grönsallad och vitlökssåsen!

Stek potatisklyftorna i en del av marinaden i 20 minuter i 225 grader.

Vänd runt potatisen med salt. Lägg köttet på potatisen...

... fördela paprika och rödlök ovanpå köttet. Gratinera i 10 minuter.

Lägg på skivade tomtater och fetaosttärningar. Gratinera tills potatisen är mjuk, ca 30 minuter till.


Grekisk pyttipanna redo för servering

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catrin

Jag är jag och ingenting annat.Vill så mycket i mitt liv men det finns alltid spärrar till de.Vill prova på massor och hoppas få den möjligheten också.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela